Voimaa verkostosta

Verkostoitumisesta puhutaan paljon mutta luulen, että useimmat eivät ole vieläkään ymmärtäneet sitä, miten ratkaiseva merkitys sillä on menestymisen kannalta. Seuraavassa kolme erittäin tärkeää syytä siihen, miksi sinunkin kannattaa rakentaa oma strategiasi verkostoitumiseen.

1) Näkemys ja taidot karttuvat sparratessa

Verkostoitumisessa on kysymys ihmisten kohtaamisesta. Uusissa tilanteissa itsensä ja omat ajatuksensa joutuu ”myymään” kerta toisensa jälkeen uusille ihmisille. Tämä jännittävä jankuttaminen jalostaa omia ajatuksiamme, ja toisten ihmisten näkemysten sekä vastaväitteiden kuunteleminen antaa perspektiiviä kehittymiseen.

Liiketoiminnassa, kuten monella muullakin elämän osa-alueella, myynti on jatkuvasti keskeisessä roolissa. Hyvä myyjä on aina myös hyvä vuorovaikuttaja, joten jokainen kohtaaminen kehittää meitä tahtomattammekin myös myyjänä. Jos koet liikunnan ammattilaisena myyntityön haasteellisena niin huomaa, että myythän kuntosalillakin aina asiakkaillesi uudet treeniliikkeet perusteluineen. Nyt osaamiselle vain on määritetty sille kuuluva hinta.

2) Itseluottamus kohenee itsensä voittamisen kautta

Erilaisten ihmisten kanssa toimiessamme joudumme usein epämukavuusalueelle. Verkostoituminen tarjoaa meille oman toimintamme esittelymahdollisuuksia ja pääsemme , tai joudumme jatkuvasti esiintymistilanteisiin. Itseluottamus on lähes yhtä yksinkertainen juttu kuin hauislihas – se kehittyy ylikuormituksen kautta.

Esiintymistilanteet aiheuttavat useimmille meille stressiä, mutta on hyvä muistaa, että sopivassa määrin kasautuva stressi vain terävöittää tekemistämme. Jokainen terveellä arviointikyvyllä varustettu ihminen käyttää varmasti esimerkiksi valmistautumiseen enemmän aikaa, kun vain stressitaso kohoaa. Valmistautuminen ja osaamisemme koetteleminen tositilanteissa koulivat meistä lopulta mestareita.

3) Uudet kaupat ovat lähempänä kuin arvaatkaan

Myynnissä pätee sanonta ”määrä määrää". Kohtaamisten ja myyntisuoritteiden määrä auttaa löytämään potentiaaliset ostajakandidaatit sekä saamaan tuotteista ja tekemisestä palautetta. Asiakkaan ostopäätöksen kannalta on tärkeää myös se, että hän on jo kuullut jotain kautta hyvää sinusta palveluinesi ja tuotteinesi.

Verkostoituminen tarjoaa helpoimman ja varmimman keinon sen varmistamiseen, että kaikki edellä mainitut todennäköisyystekijät kallistuvat puolellesi. Hyvin hoidetun verkoston kautta saat varmasti itsellesi kuumia vinkkejä uusista ostajista ja ihmiset, jotka pitävät sinusta suosittelevat varmasti myös tuotteitasi ja palveluitasi.

Useimmilla meillä on erinomaiset sosiaaliset taidot. Verkostoitumisessa onkin usein enemmän kysymys rohkeudesta ja viitseliäisyydestä kuin sosiaalisista taidoista. Tärkeintä on uskaltautua uusiin tilanteisiin, uusien ihmisten keskelle ja olla oma itsensä. Tee seuraava verkostoitumistekosi nyt.

Edellinen
Edellinen

Poisoppimisen tuskaa

Seuraava
Seuraava

Tiesitkö, että: Kevyilläkin painoilla voi hankkia lisää lihasmassaa