Luottamuksen rakentaminen pt -asiakassuhteessa

Hyvä personal training -valmennussuhde rakentuu vahvan luottamuksen varaan. Luottamus vahvistaa turvallisuuden tunnetta, jolloin asiakas uskaltaa avautua valmentajalleen ja päästään käsiksi todellisiin ongelmiin sekä tärkeimpiin tavoitteisiin. Luottamus syntyy vuorovaikutuksen kautta, joten asiakkaan kuunteleminen ja kuulluksi tulemisen tunteen vahvistaminen ovat tärkeimpiä keinoja vahvan keskinäisen luottamuksen, asiakkaan itseluottamuksen sekä kestävän asiakassuhteen rakentamisessa.

Luottamus on pohja kestävälle asiakassuhteelle

Luottamus on subjektiivinen kokemus, joka syntyy sosiaalisten kohtaamisten, vuorovaikutuksen ja yhteisten kokemusten kautta. Hyvä luottamus valmennussuhteessa tarjoaa turvallisuuden tunteen ja sosiaalisen siteen, joiden varaan kestävä valmennussuhde ja motivaatio parhaiten rakentuvat.

Luottamuksen rakentamiseen tarvitaan molemminpuolista arvostusta ja halua toisen ihmisen ymmärtämiseksi. Luottamuksellisen suhteen rakentuminen edellyttääkin aitoa läsnäoloa, kuuntelemista, ajatusten jakamista sekä yhteisen näkemyksen ja ymmärryksen kehittämistä. Valmennus ei siis ole pelkkää tiedon ja taidon tuputtamista, vaan ennen kaikkea kuuntelua, vuorovaikutusta sekä muutosprosessissa rinnalla kulkemista.

Luottamus edellyttää osaamista

Toki on tärkeää, että asiakas voi luottaa valmentajansa osaamiseen. Vahva pohjakoulutustausta, auktorisoitu personal trainer -lisenssi sekä pitkä valmennuskokemus luovat auktoriteettia, joita täydentää vielä personal trainerin karisma sekä fyysinenkin uskottavuus.

”Asiakasta kuitenkin kiinnostaa aina ensin se, välitätkö ja vasta sen jälkeen tiedätkö”.

Välittävä ote, aito kiinnostus ja halu auttaa asiakasta onnistumaan ajelevatkin oikealta ja vasemmalta pelkän tieto-taidon ohi silloin, kun puhutaan luottamuksen rakentamisesta ja personal trainerin tärkeimmistä ominaisuuksista.  

Luottamuksen syntyminen edellyttää siis osaamista, hyviä vuorovaikutustaitoja ja asiakkaaseen keskittymistä. Jos ryhmäliikunnassa joskus korostetaankin sitä, että ohjaaja on stara lavalla, on asiakas personal trainingissa keskipiste. Valmentajan tehtävä on olla aidosti läsnä, tehdä kaikki valinnat asiakkaan lähtökohdista ja osoitettava aitoa arvostusta, kiinnostusta sekä välittämistä asiakastaan kohtaan.

Luottamuksen rakentuminen alkaa ensitapaamisesta

Turvallisuuden tunne on luottamuksen perusta. Sen rakentaminen alkaa jo siitä, että olet ajoissa asiakastasi vastassa ensitapaamisella. Selkeät ohjeet tapaamispaikasta, ensitapaamiselle varustautumisesta ja siitä, mitä tapaamisella tapahtuu, vähentävät epävarmuuden tunnetta. Ole asiakastasi ovella vastassa, ota hänet lämpimän kädenpuristuksen (tai nyt korona-aikaan hymyn) saattelemana vastaan ja keskity kysymään sekä kuuntelemaan. Oman erinomaisuuden korostamisen sijaan keskity löytämään asiakkaastasi ominaisuuksia, joista pidät.  

Keinoja vahvan luottamuksen sekä kestävän asiakassuhteen rakentamiseksi

Psykologisten perustarpeiden täyttyminen on edellytys vahvan luottamuksen ja itseluottamuksenkin rakentumiselle. Autonomia eli mahdollisuus vaikuttaa muun muassa harjoitusohjelman sisältöön on tärkeä motivaatiota sekä sitoutumista rakentava tekijä. Siksi asiakas kannattaa ottaa mukaan ohjelman raamien, mutta myös yksityiskohtien suunnitteluun.

Kyvykkyyden tunnetta vahvistat parhaiten tarjoamalla asiakkaallesi sopivan tasoisia, et liian haastavia, muttet liian helppojakaan harjoitteita. Taitojen ja kunnon kehittyessä, voidaan innostusta ja motivaatiota lisätä harjoitteita haastavammiksi skaalaamalla sekä treenien kuormittavuutta lisäämällä. Jos kuitenkin lähdetään liikkeelle liian vaikeista ja raskaista harjoitteista, on luottamus valmentajan osaamiseen ja omiin kykyihin takuulla koetuksella.

Myös yhdessä tekeminen ja yhteiset kokemukset rakentavat motivaatiota sekä luottamusta. Siksi valmentajan on hyvä asettua välillä myös ”treenikaverin” asemaan, eikä pönöttää kädet puuskassa, valmentaja-auktoriteetin roolissa, pelkkiä toistoja laskien.

 

Seuraavassa on 10 ohjetta luottamuksellisen valmennussuhteen rakentamisen tueksi:

Seuraavat 10 ohjetta auttavat sinua rakentamaan vahvan luottamuksen, kestävän asiakassuhteen sekä tukemaan myös asiakkaasi itseluottamuksen rakentumista.

  1. Pidä lupauksesi: Kun lupaat tehdä jotain, pidä siitä kiinni 100 %.

  2. Ole täsmällinen: Älä myöhästele, unohtele tai lupaile liikoja.

  3. Perustele tekemisesi: Opeta ja kerro asiakkaallesi, miksi teetät hänellä mitäkin.

  4. Valmista asiakkaasi epämukavuustekijöihin: Kerro asiakkaallesi ajoissa suunnitelman muutoksista, lomareissusi ajankohdasta, valmentajan vaihtumisesta…

  5. Keskity kuuntelemiseen: Sinulla on kaksi korvaa ja yksi suu. Käytä niitä siinä suhteessa.

  6. Anna palautetta: Keskity palautteen antamisessa ennen kaikkea hyvän asenteen ja yrittämisen kehumiseen, ei pelkästään onnistumisten huomioimiseen tai korjaavaan palautteeseen.

  7. Ole selkeä ja johdonmukainen: Kirkkaus, selkeys ja johdonmukaisuus luovat turvallisuutta sekä rakentavat luottamusta.

  8. Elä kuten opetat: Ole esimerkillinen ja näytä hyvinvoivan valmentajan mallia. Se antaa mahdollisuuden fanittamiseen sekä mallioppimiseen.

  9. Muista, ettei luottamus rakennu omaa erinomaisuutta korostamalla, vaan toisen hyviin ominaisuuksiin keskittymällä.

  10. Muista myös, että luottamus ansaitaan joka päivä ja jokaisessa kohtaamisessa uudelleen.


Edellinen
Edellinen

Jos söisimme oikein, miten paljon pystyisimme ehkäisemään sairauksia?

Seuraava
Seuraava

Seniorit salille – voimaa vanhuuteen