Aikaa vai aikaansaannoksia?

Kävin vastikään parturissa. Keräsin nipun lehtiä käsiini ja istahdin alas ajatuksenani syventyä seuraavaksi puoleksi tunniksi tekniikan, autojen sekä juorujen maailmaan. Suunnitelmani murenivat kuitenkin kohteliaaseen ”Ole hyvä” –kommenttiin jo viiden minuutin kuluttua, sillä parturini oli tehnyt hiuksistani selvää jälkeä alta aikayksikön. Maksaessani tavanomaista 28 euron maksua kassalle, kävin samanaikaisesti pääni sisällä kovaa kamppailua siitä, tulisiko minun reklamoida vai kiittää kampaajaani aikani säästämisestä.Vilkaistessani kassan takana olevaan peiliin, en löytänyt kuontalostani mitään huomauttamisen sijaa. Hiukset olivat yhtä lailla siistit sekä huolitellut kuin puolen tunnin parturoinnin jälkeenkin. Väri ja hymy levisivätkin hiljalleen kasvoilleni. Päätin olla tyytyväinen ja kiittää parturiani. Tarkemmin ajatellen, olisin ollut valmis maksamaan nopeammasta hiustenleikkuusta jopa hieman verkkaista saksimista enemmän.Kyse on tietenkin siitä, mitä asiakas haluaa ostaa. Palvelun tarjoajan, oli hän sitten parturi-kampaaja tai personal trainer, pitäisi kyetä tarjoamaan asiakkaalle parasta mahdollista, tavoitteen mukaista palvelua. Jos henkilö haluaa hemmotella itseään huolellisella hiusten pesulla ja rentouttavalla päänahan hieronnalla, se hänelle suotakoon. Jos taas henkilö toivoo tehokasta leikkuuta ja tyylikästä lopputulosta, on nopea toimitus silloin enemmän kuin paikallaan.Harva asiakas on halukas maksamaan pelkästään ajasta, jos lopputulos ei ole mieleinen. Miksi personal trainerille sitten pitäisi maksaa mukisematta, jos tulokset jäävät saavuttamatta ja tavoitteet toteutumatta?

Rahat takaisin – jokaista euroa myöten!

En ota tässäkään artikkelissani kantaa valmennuksen sisältöön. Sen sijaan otan vahvasti kantaa personal trainer –palveluiden tuotteistamiseen ja hinnoitteluun. Tuotteistamisen yksi tavoitteista on ostamisen esteiden ja riskien madaltaminen. Lupaamalla asiakkaalle rahat takaisin, jos tuloksia ei synny, jaat riskin asiakkaasi kanssa ja tulet tekemään enemmän kauppaa sekä tyytyväisempiä asiakkaita tulevaisuudessa.Onko rahat takaisin –lupaus kohtuuton? Eikö harjoittelu ja laadittujen ohjelmien noudattaminen ole pelkästään asiakkaan vastuulla? Ei ole. Vastuu on teillä molemmilla. Sinun tehtäväsi personal trainerina on motivoida, tukea ja kannustaa. Asiakkaan tehtävänä on aktivoitua ja noudattaa ohjeita parhaansa mukaan, kunhan innostus ja luottamus pt:n ammattitaitoon on löytynyt.Jääkö pt nuolemaan näppejään asiakkaan epäonnistuessa tavoitteensa saavuttamisessa? Se riippuu kyvystä innostaa, tukea ja tuotteistaa. Jos lupaat rahat täysimääräisesti takaisin, mikäli mitään seurattavista mittareista eli kehitystä kartoittavista testimuuttujista ei parane, olet todella vahvoilla. Kehitystä mittaavat testit tulee luonnollisesti valita yksilöllisesti valmennettavan henkilön sekä hänen tavoitteidensa mukaisesti (terveyskunto, koettu hyvinvointi, fyysinen suorituskyky jne).Kun seurattavat testimuuttujat on fiksusti valittu, ei riskiä rahojen palauttamisesta yksinkertaisesti pitäisi olla lainkaan. Tai jos on, niin silloin on syytäkin täysimääräiselle palauttamiselle. Ja personal trainerin peiliin katsomiselle!

Onko elämäntapavalmennus peitenimi epäonnistumisille?

Tulospohjainen palkkausmalli poikkeaa melko rajusti totutusta hinnoittelusta, joten on ymmärrettävää, että ajatus herättää tunteita. Oma työaika koetaan niin arvokkaana, että siitä tulisi maksaa aina käypä hinta. Seuraava tosiasia pätee niin palveluiden ostamiseen kuin työsuhteisiinkin: Jos henkilön työpanos ei tuota tulosta, ei asiakkaan tai työnantajan ole järkevää ja perusteltua maksaa työhön käytetystä ajasta.Olen ehdottomasti yksilöllisen, pitkäjänteisen, kokonaisvaltaisen sekä fiksumpia ja terveellisempiä tapoja opettavan elämäntapavalmennuksen kannattaja. Sen puolesta olen puhunut viimeiset 20 vuotta. Kun personal training –valmennuksessa keskitytään harjoittelun sekä ravitsemuksen lisäksi myös unen ja palautumisen sekä arkiliikunnan hyötyjen sekä psyykkisten voimavarojen valjastamiseen, pitäisi tulosten olla huomattavasti suorituskeskeistä sporttivalmennusta parempia. Välillä tuntuukin siltä, että valmennuksen tulosten jäädessä laihoiksi, perustellaan heikkoja saavutuksia kokonaisvaltaisella ja asiakasta opettavalla lähestymistavalla. Elämäntapamuutosvalmennus –termi ei kuitenkaan koskaan saisi olla peitenimi epäonnistuneelle ja tuloksettomalle valmennukselle.

Tulos ratkaisee!

Tulos kuitenkin ratkaisee sen, onko asiakas tyytyväinen ja haluaako hän jatkaa valmennuksessasi! Totta kai myös henkilökemiat, personal trainerin persoona ja osaaminen, valmennustapaamisten mielekkyys sekä muut valmennuksen lisäarvotekijät vaikuttavat tyytyväisyyteen. Tulokset ovat kuitenkin keskeisin jatkamista ennustava yksittäinen tekijä.

Asiakkaan asialla

Älä ymmärrä väärin, tarkoituksenani ei ole ärsyttää, vaan herättää ajatuksia ja aktivoida meitä personal trainereita kehittämään palveluita. Koen tehtäväkseni ja velvollisuudekseni kantaa korteni kekoon personal trainer –alan kehittämiseksi ja etujen ajamiseksi. Se ei onnistu parhaiten pelkästään personal traineireiden rinnalla seisomalla, vaan myös loppuasiakkaiden etujen eteen ponnistelemalla. Haluan tehdä joka päivä parhaani sen eteen, että Suomessa koulutetaan maailman parhaita ja osaavimpia personal trainereita, jotka tarjoavat asiakkailleen äärimmäisen osaavaa, välittävää ja vaikuttavaa – maailman luokan personal training –palvelua.

Edellinen
Edellinen

Fitnesstrendien kehittyminen

Seuraava
Seuraava

Ravintovalmennuksen erilaiset toimintamallit osa 2