Personal trainingissa asiakas on keskipiste
Valmennustapaamisen aikana asiakas on personal trainerin huomion keskipiste, muistuttaa Riku Aalto.Käytkö säännöllisesti hierojalla? Jos käyt, niin tiedät kuinka ärsyttävää on, jos hieroja vastaa hoidon aikana puhelimeen, irrottaa otteensa ja keskeyttää käsittelyn vähän väliä. Kun makaat plintillä, niin oletat, että sinun kroppasi on varaamasi ajan hierojan huomion keskipisteenä. Samaa olettaa myös personal training -asiakas. Hän ansaitsee täyden huomiosi valmennustapaamisen aikana ja tarvitsee sitä myös tapaamisten väleissä.Kun ohjaat asiakastasi, pyri luomaan kuvitteellinen ja intensiivinen kupla ympärillenne. Kaikki mitä tapahtuu kuplan ulkopuolella, on toisarvoista, eikä se ansaitse huomiotasi. Vain asiakkaasi ja teidän välinen vuorovaikutuksenne saa tilaa ja huomiota kuplan sisältä.Erityisen tärkeää, mutta haastavaa kuplan luominen on ruuhkaisella ja hälyisellä kuntosalilla. Siellä kun ystäviä, naamatuttuja ja hihasta nykijöitä riittää. Tyly sinun ei tarvitse olla, mutta tee kuitenkin jahkailematta selväksi, että nyt keskityt asiakkaaseesi ja kuulumisille tai kysymyksille on aikaa sitten valmennustapaamisenne jälkeen.Kuvitteellisesta kuplasta on turhaa mainita asiakkaalle. Kun katsot silmiin kommunikoidessanne, olet lähellä ohjaustilanteessa ja keskityt asiakkaaseen sataprosenttisesti, ei asiakkaalle jää muuta mahdollisuutta kun heittäytyä täysillä yhteiseen treeniinne.
Fokus ja turvallisuuden tunne avainasemassa
Ympärilleen vilkuileva ja kaikki muut huomioiva personal trainer ei saa asiakasta tuntemaan oloaan tärkeäksi ja erityiseksi. Jos pt:n fokus karkailee moikkailuun sekä vilkuiluun, on asiakkaankin vaikeaa keskittyä omaan tekemiseensä. Huomio kohdistuukin tällöin oman fiiliksen ja oppimisen sijaan ympäristöön sekä muihin treenaajiin. Se ei takuulla lisää turvallisuuden tunnetta ja aistimuksia liikkeestä, vaan asiakas harhautuu helposti miettimään omaa osaamattomuuttaan sekä sitä, miltä näyttää muiden treenaajien silmissä.Turvallisen oppimis- ja treeni-ilmapiirin luominen onkin yksi valmennussuhteen alkutaipaleen tärkeimmistä tavoitteista. Sen aikaansaamiseksi kuplan luominen on ihan avainasemassa.Hyvä valmentaja tekee itsensä tarpeettomaksi. Se onnistuu parhaiten asiakasta oma-aloitteiseksi ja itsenäiseksi opettamalla. Personal training ei siis käytännön valmennustilanteessa ole todellakaan mitään toistojen ääneen laskemista, vaan liikevalintojen, -tekniikkojen, toistomäärien ja muiden yksityiskohtien motivoivaa perustelemista ja opettamista asiakkaalle. Se onnistuu vain silloin, kun molemmilla on kanava auki, keskittyminen oleellisessa ja personal trainer on asiakkaansa kanssa samalla tasolla.Samalla tasolla oleminen tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että personal trainer puhuu samaa kieltä asiakkaansa kanssa sekä sitä, että personal trainer ohjaa asiakastaan samassa tasossa, jossa asiakas liikettään suorittaa. Latinat ja muut viralliset lätinät voi siis jättää keskustelutilanteisiin kollegoiden kanssa. Asiakkaan kanssa tulee käyttää kansankielisiä ilmauksia, jolloin esimerkiksi hauis on ohjaustilanteessa hauis, eikä biceps brachii tai kaksipäinen olkalihas.Kädet puuskassa seisova, kivikasvoinen pt antaa itsestään etäisen ja autoritäärisen kuvan. Sen sijaan asiakkaan vierellä, samassa tasossa kyykkivä ja teettämisiään perusteleva personal trainer luo välittävän sekä kannustavan tunnelman, niin itse asiakkaalle kuin muillekin salilla treenaaville. Asiakkaaseensa täysillä keskittyvä personal trainer onkin oman toimintansa paras käyntikortti, jonka juttusille on valmennustapaamisen päätyttyä usein tunkua uusien asiakaskandidaattien toimesta.
Auttamalla teet vaikutuksen
Personal trainerin tärkein tehtävä on asiakkaan auttaminen omien muutospyrkimystensä toteuttamisessa. Tavoitteena on siis innostaa, tukea, kannustaa ja opettaa asiakasta tekemään fiksuja ratkaisuja arjen valintatilanteissa sekä auttaa juurruttamaan yksilöllisesti toimivimmat liikunta- ja ravitsemustottumukset luonnolliseksi osaksi asiakkaan elämäntapaa. Jotta nämä tavoitteet täyttyisivät, on tärkeää kyetä luomaan parhaat edellytykset muutospyrkimyksille.Vaikka kupla onkin kuvitteellinen suojamuuri turvallisuuden tunteen lisäämiseksi ja ulkoisen hälyn taklaamiseksi, antaa se silti konkreettisen hyödyn niin valmennuksen vaikuttavuuden kuin palvelukokemuksenkin näkökulmasta.[avatar user="Riku Aalto" size="thumbnail" align="right" link="http://www.trainer4you.fi/blogi/author/riku-aalto/" target="_blank"]Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.[/avatar]Palataan lopuksi vielä hierojaesimerkkiin. Pyri jatkossa pitämään asiakas intensiivisessä otteessasi valmennustapaamisen alusta loppuun saakka. Ole siis häntä vastassa salin ulko-ovella, saata hänet pukuhuoneeseen ja ole ovella vastassa. Luo kupla ympärillenne viestinnän, vuorovaikutukset ja välittävän tunnelman tehostamiseksi, äläkä päästä asiakasta hyppysistäsi ennen kuin olet antanut hänelle riittävästi energiaa ja eväitä seuraavaan tapaamiseenne saakka selviytymiseksi.