Personal training asiakassuhde A:sta Ö:hön
Asiakassuhde on personal trainerin ja hänen asiakkaansa yhteinen matka, jossa asiakas on ”turisti” ja treenari hänen henkilökohtainen matkaoppaansa. Reissukohteena toimii asiakkaan keho ja olotila; siis terveys, suorituskyky ja fyysinen sekä myös psyykkinen hyvinvointi. Treenarin rooli on asiakkaan rinnalla kulkeminen ja matkakohteeseen tutustuttaminen sekä kohteessa viihtymisen varmistaminen. Personal trainerin rooli viihdyttäjänä vähentyy asteittain asiakkaan oppiessa tuntemaan reissukohteensa entistä paremmin.
Kartoitusvaihe
Personal training -asiakassuhde starttaa tavoitteiden ja toiveiden kartoittamisesta. Se on tehtävä huolella, jottei päädytä Kreikan sijaan Kiinaan tai Levin sijaan Lohjalle. On nähtävä verhon taakse, siis saatava asiakas avautumaan. Se mahdollistuu oikeiden kysymyksien ja luottamuksen luomisen kautta. Oman tarinoinnin sijaan kysymyksen esittäminen ja valpas kuuntelu ovat hyviä työkaluja. Aina asiakas ei välttämättä ole kiinnostunut treenarin kanssa samoista asioista, joten asiakkaalle tulee myös olla rehellinen. Jos kemiat eivät syystä tai toisesta kohtaakaan, voi joskus olla parempi ehdottaa asiakkaalle tapaamista kollegan kanssa.
Tavoitteiden kirkastamisen jälkeen vuorossa on useimmiten kartoitusvaihe eli tavoitteen näkökulmasta oleellisten kunto- ja terveysmuuttujien testaaminen sekä mittaaminen. Testien tekemisessä piilee myös sudenkuoppa; on mahdollista sortua testaamaan kaikilta kaikkia ominaisuuksia ja tehdä testejä vain testien vuoksi. Kannustaisin mittaamaan ainoastaan niitä ominaisuuksia, joita halutaan kehittää. Se, mitä mitataan, kehittyy. Kaikkia ominaisuuksia ei myöskään aina ole mahdollista kehittää yhtäaikaisesti.
Suunnitteluvaihe
Taustatietojen, tavoitteiden ja kuntotestien jälkeen treenarilla on kasassa ainekset kunto-ohjelmien rakentamista varten. Tällöin laaditaan siis harjoittelun kokonaissuunnitelma sekä kuhunkin oleelliseen kunnon osa-alueeseen painottuvat kunto-ohjelmat (lihaskunto, kestävyys ja liikkuvuus). Niiden rinnalle on usein fiksua laatia myös vaihtoehtoisia malleja treenin toteuttamiseksi esimerkiksi silloin, jos asiakas ei pääse loma- tai työreissun, lapsen sairastumisen tai juhlapyhän vuoksi salille tai muuten treenaamaan.
Toteutusvaihe
Ohjelmointivaiheen jälkeen seuraavana on vuorossa ohjausvaihe, jossa asiakas perehdytetään kädestä pitäen henkilökohtaisiin ohjelmiinsa. Esimerkiksi saliohjelma saattaa vaatia useammankin ohjaustapaamisen tekniikoiden saamiseksi päivänvalon kestäviksi, siis tehokkaiksi ja turvallisiksi. Sykeohjattuun tapaamiseen voidaan usein yhdistää myös liikkuvuusohjelman läpikäyminen tai ruokapäiväkirjan täyttöopastus, joka onkin usein vuorossa seuraavana, omaharjoittelun edellytysten mahdollistamisen jälkeen.
Ravintovalmennus
Ravintovalmennus käynnistyy useimmiten ruokapäiväkirjan pitämisellä. Sopiva aikajänne on keskimäärin 3 arkipäivää ja 1-2 reissu- tai viikonloppupäivää. Ruokapäiväkirjasta näkee paljon jo yhdellä silmäyksellä (ateriarytmi, aterioiden tasapainoisuus ja koostumus, ruokavalion monipuolisuus, terveellisyys ja riittävyys). Tarkemman energiaravinto- ja suojaravintoaineanalyysin saadakseen treenari syöttää yksityiskohtaiset tiedot asiakkaan syömisistä ravitsemusanalyysiohjelmaan, jonka perusteella saadaan ainekset ravitsemusmuutoksen tueksi. Valmennus perustuukin useimmiten hyvien tottumusten rinnalle ohjeistetuista pienistä muutoksista sekä ateriamalleista ja esimerkkipäivistä, joiden pohjalta asiakas oppii itsenäistymään sekä tekemään yhä fiksumpia valintoja kaupassa ja ruokapöydässä.
Uusiin lajeihin tutustuttaminen
Tulevat tapaamiset treenarin ja asiakkaan välillä käytetään kuten olettaa saattaa, asiakkaan ehdoilla. Ne voidaan käyttää lajitutustumisiin, tehotreeneihin tai vanhan kertaamiseen. Pääasia kuitenkin on, että kaikki tekeminen palvelee asiakkaan tavoitetta. Takataskuja ei kannata tyhjentää kerralla, vaan uusia lajeja, liikkeitä ja kikkoja kannattaa käyttää harkiten. Asiakas motivoituu uuden oppimisesta, mutta myös onnistumisen ilosta, joka syntyy hallinnan ja osaamisen tunteesta.
JälkihoitovaiheKeskimääräinen asiakassuhteen kesto puolisen vuotta / n. 20 tapaamista ja trendi on selvästi kohti pidempiä asiakkuuksia. Lyhyempien valmennussuhteiden osalta kannattaa muistaa, että nykyinen asiakkaasi on samalla potentiaalisin uusin asiakkaasi. Siksi valmennussuhteen jokainen vaihe on hoidettava pro –otteella.