Pelisilmää sosiaaliseen mediaan – personal trainerin some-käyttäytymisen lyhyt oppimäärä

Personal trainerina edustat sosiaalisessa mediassa itsesi lisäksi myös liiketoimintaasi. Siksi sosiaalisessa mediassa on hyvä olla pelisilmää.

Naamakirja pullistelee kavereiden treenipäivityksiä, sixpack-kuvia ja proteiinipannukakkureseptejä. Joku joogaa jalat niskan takana, toinen punnertaa käsilläseisonnassa, kolmas on pyöräillyt aamulenkillä toistasataa kilometriä ja joku nostanut maasta pienen henkilöauton verran.

Ei treenipostauksissa mitään vikaa ole. Nehän kertovat asianomaisen kiinnostuksen kohteista, arvoista ja aktiivisesta elämäntavasta.

Personal trainerin kannattaa kuitenkin hieman pohtia sitä, millaista kuvaa treenipäivitykset omalle verkostolle ja asiakasryhmälle antavat. Liian usein toistuvat ja brutaalit postaukset saattavat etäännyttää asiakkaan liikunnasta ja terveellisemmistä elämäntavoista – kuka nyt haluaisi koko elämänsä paremman kunnon eteen uhrata?

Millaisen kuvan annat itsestäsi somessa?

Oletko koskaan miettinyt, minkä vuoksi muiden elämä näyttää naamakirjassa niin paljon omaasi mielenkiintoisemmalta, elämyksellisemmältä ja rikkaammalta? Vastaus löytyy siitä, että profiiliin päivitetään usein vain positiiviset ja mieluisat tapahtumat sekä kuvat, ja nekin parhaasta kulmasta otettuna.

Mielikuva, joka Facebook-profiilista välittyy, koskee kuitenkin henkilön koko persoonaa ja elämäntilannetta. Onkin hyvä tiedostaa, että jos profiilissasi on muutama "biletyskuva" ja olet muuten laiska päivittämään profiiliasi, mielikuva sinusta muotoutuu helposti noiden juhlimiskuvien pohjalta.Jos taas julkaiset profiilissasi lähinnä treeni- ja poseerauspäivityksiä, saattaa moni helposti pitää sinua "pinnallisena kehonpalvojana", vaikka olisit kuinka syvällinen ja empaattinen hyvänsä.

Moniulotteinen kanava yhteisöllisyyteen

Sosiaalinen media tarjoaa mainion kanavan yhteydenpitoon niin ystävien, työkavereiden, puolituttujen kuin asiakkaidenkin kesken. Se on mitä parhain kanava henkilöiden elämäntapahtumien seuraamiseen ja viestien vaihtamiseen, mutta myös henkilöbrändäykseen, markkinointiin sekä yhteisölliseen kanssakäymiseen erilaisten ryhmien kanssa. Personal trainerin kannattaakin tiedostaa some-kanavien moniulotteisuus ja käyttää pelisilmää omien päivitystensä jakamisessa.

Vaikka omien treenipostausten jakaminen on lähtökohtaisesti pelkästään positiivista, voi niistä välittyvä mielikuva kääntää homman helposti päälaelleen. Liian usein toistuvat, turhan fanaattiset, muiden suorituksia alentavat sekä pullisteluhenkiset päivitykset voivat olla tsemppaavasta ja rohkaisevasta tarkoitusperästään huolimatta sijaan vähätteleviä tai jopa loukkaavia.

Eli jos henkilön some-profiili on yksipuolinen kattaus terveysintoilua, poseerauskuvia, rahkapurkkeja ja ”taas me treenataan" -meininkiä, voi niiden pohjalta syntyä turhan mustavalkoinen ja suvaitsematon kuva päivittäjästään.

Aloittelija voi reagoida päivityksiisi eri tavalla kuin ehkä ajattelisit. Mieti nyt vaikka tilannetta, jossa henkilö on juuri saanut itsensä liikkeelle personal trainerinsa kannustamana. Vakuuttelu 1–2 viikottaisen liikuntakerran hyödyistä voi joutaa romukoppaan, kun personal trainer postaa seinälleen kuvan päivän kolmannen treenin fiiliksistä. Samoin usko 20 minuutin lenkin vaikuttavuudesta saa kylmää vettä niskaan personal trainerin päivittäessä sykkeet sekä kalorit neljän tunnin mammuttitreenistä. Eivätkä omat 30 kilon maastavetopainotkaan tunnu enää kovin hohdokkailta valmentajan postatessa oman värisuoransa seinälleen täyteen lastatun levytangon muodossa.

Sinun voi olla myös myös vaikea välittää joustavan ja monipuolisen ruokavalion viestiä, jos sosiaalisen median profiilin perusteella oma ruokavaliosi koostuu pelkästään palautusjuomista ja superfoodeista.

Pelisilmää päivityksiin

Eikö sosiaalisessa mediassa saa sitten olla oma itsensä? Pitääkö henkilön ryhtyä tarkoituksenmukaisesti päivittämään sivuilleen joitakin munkkipossu- ja sohvaperunakuvia, vaikka intoa liikkumiseen sekä hyvinvoinnin vaalimiseen on vaikka muille jakaa?

Ei todellakaan tarvitse. Riittää, että tiedostat päivitystesi mahdollisesti aiheuttamat tunnevaikutukset ja käytät hieman pelisilmää postauksissasi. Seuraavassa muutamia ohjeita some-profiilin luomiseen ja ylläpitoon.

Personal trainerin some-käyttäytymisen lyhyt oppimäärä

  • Ihan aluksi: Mieti ja puntaroi millaisen kuvan haluat itsestäsi sosiaalisen median välityksellä luoda?

  • Ota haltuun: Ota koppi käyttämäsi some-palvelun asetuksista ja käyttömahdollisuuksista. Näin arkikäyttö rullaa mukavasti ja oman profiilin rakentaminen sujuu mutkitta.

  • Käytä pelisilmää: Harkitse mitä, miksi ja milloin julkaiset. Antaako postaus sellaisen kuvan, jonka haluat muodostaa? Selaile aika ajoin myös omaa profiiliasi; antaako se haluamasi kuvan sinusta?

  • Älä luukuta: Liian tiivis tahti uuvuttaa, mutta toisaalta profiilia täytyy päivittää silloin tällöin. Mieti millainen tahti sopii sinulle ja seuraajillesi.

  • Huomioi muut: Ole huomaavainen, kohtelias, suvaitsevainen ja avoin. Julkaise vain todeksi tietämiäsi asioita ja äläkä tahallasi loukkaa ketään. Tarkista ennen julkaisemista ja vedä happea tai nuku yön yli, ettet kadu tunteiden vallassa julkaistua päivitystä.

  • Älä hutiloi: Älä jaa linkkejä tutustumatta niiden sisältöön, äläkä kommentoi, jos et viitsi lukea juttua loppuun tai tutustua koko viestiketjun keskusteluun. Tsekkaa myös oikeinkirjoitus, sillä tökkivä teksti antaa hieman yksinkertaisen kuvan julkaisijastaan.

  • Älä esitä: Ole rohkeasti oma itsesi, niin sinun ei tarvitse harkita ja suodattaa jokaista julkaisemaasi asiaa. Julkaise persoonallisia ja omannäköisiäsi juttuja.

PS. Meidät löydät Facebookista ja Instagramista.


Edellinen
Edellinen

Top 5 mokat personal trainer -uraltani

Seuraava
Seuraava

Hyppää mukaan Liikunta synnytyksen jälkeen -verkkokurssille