Ensikohtaaminen asiakkaan kanssa – vinkit aloittelevalle personal trainerille
Personal trainer Eveliina Rauhansalo jakaa vinkit asiakkaan ensikohtaamiseen.Personal trainerin työstä erityistä tekee työn henkilökohtaisuus. Meidän on tunnettava asiakkaamme, jotta voimme tarjota heille yksilöllistä valmennusta.Mutta miten se onnistuu käytännössä? Miten päästä samalle aaltopituudelle täysin tuntemattoman henkilön kanssa? Miten oppia hänestä lyhyessä ajassa niin paljon, että hänen todellisiin tarpeisiinsa voi vastata?Ensiksi on tietysti sovittava tärskyt ja tutustuttava. Yleensä omat ensitapaamiseni tapahtuvat kahvikupposen äärellä, mutta onpa treffit hoidettu myös lounasaikaan ituja rouskuttaen tai lenkkipolulla tallustellen. Seuraavassa aloittelevalle personal trainerille muutama vinkki ensitapaamiseen.
Ensivaikutelma
Ensitapaaminen on aina jännittävä hetki, oli kyseessä sitten asiakkaan ja personal trainerin ensikohtaaminen, tai uudet Tinder-tuttavuudet ottamassa selvää toisistaan. Ensivaikutelma muodostuu sekunneissa, joten älä hukkaa niistä yhtään!Ole siisti, ryhdikäs ja reipas. Tarjoa napakka kädenpuristus ja esittely aidon hymyn kera. Olethan menossa työhaastatteluun ja halunnet näyttää mahdollisimman siistiltä ja ammattimaiselta. Jos kyseessä olisi uusi treffikumppani, johon haluat tehdä vaikutuksen, tuskin lähtisit treffeille reikäisissä salihousuissasi, hiukset sekaisin kuin Uuno Turhapurolla.Paikka ja aika kannattaa valita niin, että sekä sinulla että asiakkaallasi on mukava olla. Jos ette pysty keskustelemaan puuskuttamatta, tai ilman, että vieruspöytä kuule kaiken (arkaluonteisemmatkin asiat), ei paikkavalinta liene onnistunut.
Tutustelu ja jutustelu
Koen, että laadukas valmennustyö lähtee aina liikkeelle huolellisesta alkukartoituksesta. Jokaisella personal trainerilla on oma tyylinsä tutustua asiakkaaseen. Se voi olla lomake, jonka asiakas täyttää, haastattelu tai yhteistreeni. Kenties sähköpostitse on jo ennalta vaihdettu tärkeimmät tiedot. Mikään ei kuitenkaan korvaa tapaamista tosielämässä.Itse haluan kohdata asiakkaani ja jutella hänen kanssaan huolellisesti, ennen kuin tarjoan minkäänlaista pakettia. Haluan tietää, kuka on tämä ihminen ja miten voin häntä auttaa. Haluan tietää, sopivatko kemiamme yhteen ja olenko minä ylipäätään se henkilö, joka voi luotsata häntä eteenpäin.Käyn tyypillisesti läpi seuraavat kohdat:
- Yhteystiedot. Miten ja mistä asiakkaan tavoittaa?
- Liikuntahistoria. Miten asiakas on aiemmin liikkunut, kuinka paljon ja mikä on tämän hetken koettu kuntotaso?
- Tavoite. Onko hänellä mitattava tavoite, konkreettinen päivämäärä/tilaisuus, halu kuntoutua tai kehittyä omassa urheilulajissaan?
- Motivaatio. Miksi tavoitteeseen pääsy on tärkeää, mikä asiakasta motivoi?
- Ajankäyttö. Kuinka paljon asiakas voi realistisesti viikossa liikkua?
- Haasteet. Aikataulut, motivaatiopula, ruokailu, fyysinen rajoite tms.
- Terveydentila. Sairaudet, lääkitykset, tuki- ja liikuntaelinongelmat.
- Ruokavalio. Millaiseksi asiakas kokee tämän hetkisen ruokavalionsa? Millaiset ovat ruokavalion peruspiirteet?
Lista elää asiakkaiden ja keskustelun mukana, mutta nämä kysymykset käydään läpi aina.Kun olen saanut selville, kuka tämä ihminen edessäni on ja mitä hän minulta odottaa, on aika kertoa tarkemmin siitä, kuka minä olen ja millaisia palveluita voin hänelle tarjota. Jos asiakas hyppää saman tien kelkkaan, läväytetään kalenterit auki ja isketään homma alulle – sovitaan milloin aloitetaan, miten ja missä.
Ole oma itsesi
Kun toivotamme kädenpuristuksen kera näkemiin, laitan mahdollisimman pian asiakkaalle alkukirjeen sähköpostiin. Viestissä on vielä koottuna paketin sisältö, ruokapäiväkirjapohja sekä muita yleisiä asioita.Lisäksi pyydän asiakasta täyttämään lomakkeen, joka kartoittaa, mitä hän valmennukselta odottaa ja mitä hän minulta valmentajana toivoo. Tämä on auttanut minua kiinnittämään huomiota juuri niihin asioihin, jotka ovat asiakkaan onnistumisen kannalta tarpeellisia.Ensitapaamiseen ei ole ehdottomia must do -listoja. Jokainen määrittelee sen sisällön kuten parhaaksi näkee. Huolellinen suunnittelu kuitenkin kannattaa aina, käytit sitten lomakkeita tai luotit oman muistisi voimaan. Kun sinulla on selkeät palvelupaketit ja tiedät, mitä tietoja tarvitset tuottaaksesi parasta mahdollista valmennusta, osaat kysyä juuri ne oikeat kysymykset.[avatar user="Eveliina" size="thumbnail" align="right"]Eveliina Rauhansalo on Trainer4You Personal trainer ja fitness-harrastaja.[/avatar]Mutta ennen kaikkea, ole oma itsesi! Jos esität jotain mitä et ole vain tehdäksesi hyvät kaupat, löydät itsesi todennäköisesti tilanteesta, jossa sekä sinä että asiakkaasi olette tyytymättömiä. Kun työskentelet rohkeasti omalla persoonallasi, keräät ympärillesi asiakkaita, joiden kanssa yhteistyö toimii ja työsi on hauskaa ja merkityksellistä teille molemmille.